MAKOVÝ dortík s RICOTTOVÝM krémem a POVIDLY


Upřímně, nejvíce nápadů a chuti do pečení mám, když se musím hodně učit do školy. A zrovna tak tomu bylo během minulého týdne, kdy mě ještě ta pochmurná podzimní odpoledne táhla spíš k troubě, než ke stolu se sešitem z fyziky. Takže jsem se zvedla a řekla si, že mi nějaké elektrické pole a vektory stejně k ničemu nebudou a raději udělám radost naší návštěvě, pratetě pocházející až z Krkonoš. Když se mě zeptala, co to zase peču a jen zaslechla slovo ''mák'' už už mi odpověděla, že ať to bude cokoliv, určitě by tam měla přijít povidla, protože co to je za makový dezert bez povidel..


A tak vznikl tenhle dortík pečený v chlebíčkové formě. Jemný korpus z máku potřený povidly s náplňí z ricotty a šlehačky. No a aby to náhodou nebylo málo sladké.. karamel na vrch!

Dorty v chlebíčkové formě se vyplatí dělat, když zrovna nechce péct velký dort. Tenhle se oproti normálnímu kularémuu dortu sní rychleji, takže se zbytků nemusíte bát.


INGREDIENCE:
  • na korpus:
  • 3 velká vejce nebo 4 menší (nejlépe z domácího chovu)
  • 200-220g třtinového cukru (záleží, jak máte rádi sladké, já jsem poprvé pekla z 220g cukru, ale teď už bych zvolila těch 200g)
  • špetka soli
  • 60g slunečnicového oleje
  • 100g podmáslí
  • 80g mletého máku
  • 220g mouky (já jsem použila poměr 1:1 hladká pšeničná a celozrnná špaldová, celozrnná mouka vůbec nerušila lehkost korpusu, takže ji určitě doporučuji použít)
  • 2 čajové lžičky prášku na pečení z vinného kamene (případně klasický prášek na pečení)
  • na náplň:
  • 500g ricotty
  • 400 ml smetany ke šlehání
  • med podle chuti (cca 2-3 lžíce mi bohatě stačily)
  • (domácí) povidla na potření korpusu
  • na karamel:
  • 1/2 hrnku vody
  • 1 a 1/4 hrnku (třtinového) cukru
  • špetka soli
  • 1 hrnek smetany ke šlehání
POSTUP:
  1. Troubu předehřejeme na 180°C. Formu na chlebíček vymažeme tukem a spodní část vyložíme obdelníkem pečícího papíru.
  2. Oddělíme si žloutky od bílků. Bílky dáme do mísy na šlehání, žloutky do větší mísy, kde budeme později míchat celé těsto.
  3. K bílkům přidáme všechen cukr a špetku soli a začneme postupně šlehat od nejnižší rychlosti po vyšší rychlost až nám vzniknou pevně vyšlehané bílky. Celkem by to mělo zabrat ca 10 minut.
  4. Poté bílky dáme do mísy se žloutky a opatrně propojíme.
  5. Přidáme olej a podmáslí a opět pomalu a opatrně zamícháme.
  6. Nakonec ke směsi prosejeme mouku s práškem z vinného kamene a přidáme mák. Pečlivě, ale opatrně promícháme.
  7. Těsto dáme do chlebíčkové formy a pečeme 30-40 minut.
  8. Mezitím si připravíme náplň: Smetanu si vyšleháme do tuha. Je to podobné jako u bílku, začínáme na nižší rychlosti a tu postupně zvyšujeme. Dáme si pozor, ať smetanu nepřešleháme. Poté ke smeaně přidáme ricottu a med a už jen ručně metličkou spojíme. Dáme do lednice.
  9. Připravíme si karamel. Do větší pánve dáme cukr s vodou, zamícháme a začneme zahřívat. Nyní už nemícháme a jen čekáme, až tato směs změní barvu do světle hněda. Zahříváme na nižším plameni. Poté přidáme smetanu a špetku soli a mícháme dokud se nám směsi nepropojí. Stáhneme z plamenu a necháme vychladit.
  10. Vychladlý korpus rovnoměrně rozkrojíme na 3 části. Dvě spodní části potřeme povidly.
  11. Krém rozprostřeme rovnoměrně po všech třech vrstvách, ale necháme si nějaký krém ještě na potírání ze stran.
  12. Korpusy s krémem na sebe navrstvíme a zbytek krému natřeme ze stran. Dáme na chvíli do ledice.
  13. Dort polijeme karamelem vychladlým na pokojovou teplotu. Pokud nám zbyde karamel, necháme ho vlednici a můžeme ho použít např. na lívance, palačinky, na polévání dortů atd.. Minimálně týden až dva vám v lednici vydrží.
  14. Dozdobíme např. granátovým jablkem nebo hroznovým vínem a máme hototvo!




Komentáře

  1. Děkuji moc za inspiraci na takový krásný makový dortík. Hned se mi na něj sbíhají sliny. Moc ráda bych si něco takového dala, ale není zatím nějaká spešl událost, ke které bych ho udělala. Manžel mi koupil teď k narozeninám nový hnětač těsta , tak možná oslavím to, že mi také něco po dlohé době koupil :-D

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

3 VEGANské korpusy na dort+krém

MEDOVNÍK trochu jinak